hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > سیستان و بلوچستان| نامهربانی گاندو با مردم محلی

سیستان و بلوچستان| نامهربانی گاندو با مردم محلی

گاندو سال‌هاست مهمان رودخانه سرباز، باهوکلات و برکه‌های آب موجود در این مناطق شده است و مردم بومی بلوچستان معتقدند که وجود گاندو در برکه‌های منطقه موجب برکت و رحمت است اما متأسفانه به دلیل ضعف زیرساخت‌های آب‌رسانی در تابستان امسال این‌گونه چند قربانی گرفته است. 

به گزارش مهر، مردم مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان که به حفاظت از محیط‌زیست خود بسیار اهمیت می‌دهند گاندو را نماد برکت و آبادانی می‌دانند و معتقدند که با هجرت و مرگ این حیوان خشکسالی و قحطی بر زندگی آن‌ها سایه می‌اندازد و بر اساس همین باور تمامی تلاش خود را برای مراقبت و بقای حیات آن به کار می‌گیرند. علاقه مردم بلوچستان آن‌قدر به گاندوها زیاد است که برخی از افراد بومی در مدت خشکسالی به‌صورت خودجوش به آن‌ها غذا می‌دادند؛ اما متأسفانه در چند ماه اخیر و در فصل زادآوری تمساح پوزه‌کوتاه ایرانی شاهد افزایش تعارضات این‌گونه با جوامع محلی هستیم که گاهاً این تنش‌ها علاوه بر صدمات مالی باعث بروز صدمات جانی جبران‌ناپذیری برای مردم محلی شده است. به‌گونه‌ای که در تابستان امسال ۴ حمله از سوی تمساح پوزه‌کوتاه ایرانی به افراد محلی گزارش‌شده است که دو حمله از سوی گاندوها به فاصله یک هفته و به دو کودک بود.

 کاهش تنش‌های میان تمساح‌ها و جوامع محلی با آموزش و اطلاع‌رسانی

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان اظهار داشت: باید با اطلاع‌رسانی و آموزش جوامع محلی به دنبال کاهش تنش‌های میان مردم و تمساح‌های پوزه‌کوتاه باشیم. وحید پور مردان افزود: زیستگاه گاندوها حوزه جنوبی استان سیستان و بلوچستان و در مسیر رودخانه سرباز، باهوکلات و برکه‌های آب موجود در این مناطق است که مردم بومی حاشیه زیستگاه تمساح از این منابع آبی مشترک جهت مصارف شرب و دیگر مصارف روزانه استفاده می‌کنند. او ادامه داد: متأسفانه در چند ماه اخیر و در فصل زادآوری گونه تمساح پوزه‌کوتاه ایرانی شاهد افزایش تعارضات این‌گونه با جوامع محلی هستیم که گاها این تنش‌ها علاوه بر صدمات مالی باعث بروز صدمات جانی جبران‌ناپذیری برای مردم محلی می‌شود. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از همین رو طی این مدت اقداماتی همچون برگزاری کارگاه‌های آموزشی و آموزش‌های همگانی شامل رفتارشناسی، اهمیت گونه و خطرات به دهیاران، شوراها و اهالی روستاهای حاشیه رودخانه باهوکلات انجام‌شده است. پور مردان ادامه داد: پس از وقوع اولین حمله به یک دختربچه در منطقه «کشاری» واقع در شهرستان سرباز اکیپی از محیط‌بانان استان برای پایش و اطلاع‌رسانی خانه به خانه در ۵۱ روستای میزبان گاندو و ارائه آموزش‌های اولیه رفتارشناسی گاندو به ۱۰ هزار و ۹۵۰ خانوار روستایی به منطقه اعزام شدند. او گفت: حمایت همه‌جانبه از حادثه دیدگان حمله تمساح‌ها، هماهنگی با انجمن نذر طبیعت وطن ما در خصوص تهیه و ارسال تعداد ۱۱ مخزن آب فایبرگلاس ۱۰ و ۵ هزار لیتری به روستاهای حاشیه زیستگاه‌های گاندو، واریز آنی بخشی از خسارات وارده به آسیب دیدگان و حضور مستمر محیط‌بانان در منطقه و همراهی مردم محلی با محیط‌بانان تحت عنوان همیار محیط‌زیست ازجمله دیگر اقدامات اداره کل محیط‌زیست سیستان و بلوچستان بوده است.

جمع‌آوری و انتقال گاندوها به منطقه حفاظت‌شده در اولویت است

استاندار سیستان و بلوچستان نیز چندی پیش اظهار داشت: موضوع جمع‌آوری و انتقال گاندوها به منطقه حفاظت‌شده (محوطه اصلی سد پیشین) با همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست در دست انجام است. احمدعلی موهبتی افزود: با توجه به اتفاقات اخیر و حمله تمساح پوزه‌کوتاه بومی سیستان و بلوچستان (گاندو) به برخی ساکنان جنوب استان، جمع‌آوری و انتقال آن‌ها به محدوده حفاظت‌شده موردتوجه قرارگرفته است. او ادامه داد: مردم این منطقه علاقه فراوانی به گاندو دارند و آن‌ها را موجب برکت منطقه می‌دانند و باوجوداینکه دست بچه‌ای را قطع کرده به سمتش سنگ هم پرتاب نکرده و نمی‌کنند. استاندار سیستان و بلوچستان افزود: اقدامات مربوط به تأمین آب در روستاها را نیز به‌طور جد در دست انجام داریم تا شاهد بروز چنین اتفاقات تلخی در آینده نباشیم. موهبتی گفت: وقتی‌که سیل می‌آید گاندوها را با خود به برکه‌های پایین‌دست منتقل می‌کند؛ لذا در حال برنامه‌ریزی هستیم تا با فرهنگ‌سازی و کمک و همکاری مردم و سازمان‌های مردمی از تکرار این‌گونه حوادث پیشگیری کنیم. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد